Csepel Szerszámgépgyár 1945-től 1950-ig
A háború véget ért, de a szerszámgépgyártáshoz nem
sokkal maradt meg több, mint a dolgozók szaktudása. A szerszámgépgyár
11000 m2 alapterületű üzemcsarnoka romokban hevert, a
szerszámgépek, műszerek és technológiai berendezések egy része elpusztult,
egy részét elhurcolták.
A szerszámgépgyár I. számú csarnoka 1945-ben
A Szerszámgépgyár dolgozói - hasonlóan a Csepel
Művek többi dolgozójához - súlyos nélkülözések között kezdték el
az újjáépítést, mert a gyártás megindítása létkérdés volt. Hozzákezdtek
a romok eltakarításához, a megrongált épületek használhatóvá tételéhez.
A javítható szerszámgépeket üzembe helyezték, az elhurcoltak egy
részét visszaszállították.
A termelés ideiglenesen egy kisebb, kevésbé sérült,
8800 m2 alapterületű épületben indult meg. A Szerszámgépgyár
dolgozóinak száma kiegészült a volt Esztergályos üzem és Repülőgépgyártó
üzem dolgozóival. A Szerszámgépgyár dolgozóinak létszáma így 1428
főre növekedett.
Az 1944-ben bekövetkezett bombázások a Szerszámgépszerkesztési
Osztály munkáját is megbénították. Munkahelye rombadőlt, a géptípusok
rajzai, a szabványok, a számítási segédletek részben vagy egészében
megsemmisültek. A tudással, tapasztalattal rendelkező tervezők nagy
része az ostrom alatt szétszóródott, többen meg is haltak. A háború
után a Weiss Manfréd Művek megszűnt Repülőszerkesztésének tervezői
jelentkeztek munkára és nagy részben ők alkották az újraszervezett
Szerkesztési Osztály zömét. A kis létszám miatt komoly nehézségek
árán haladtak előre. Kezdetét vette a megsemmisült rajzok rekonstruálása
másolatok és felvételezés alapján. Elsősorban természetesen a jóvátételre
gyártott EF-2, UF-2, VF-2 típusjelű konzolos marógépek, az RF-3
jelű sugárfúrógép és az EÖ-250 jelű eszterga rajzait kellett kibocsátani.
Elkezdődött a szükséges szabványok, normáliák és számítási táblázatok
készítése.
Mivel megmunkáló gépekben nagy volt a hiány a Szerszámgépszerkesztés
igen gyorsan ideiglenes gépeket és célgépeket tervezett a szállításra
kerülő szerszámgépek és alkatrészeinek megmunkálásához. Sok feladatot
a meglévő gépek átalakításával oldottak meg. Még 1946-ban megterveztek
egy harántgyalut és egy többorsós fúrógépet az RF-3 sugárfúrógép
fúrószánjának megmunkálásához, egy WM-300 esztergára szerelhető
horonymaró berendezést, valamint egy harántgyalura szerelhető fogaskerék-gyalukészüléket.
Átalakítottak egy használhatatlan, sérült Billeter síkköszörűgépet
síkmaró célgéppé az EF-2 marógép állványához.
A termelés bővítése, a géptípusok számának növelése
céljából megkezdték olyan gépek honosítását, rajzainak elkészítését,
amelyek a kül- és belföldi piacokon eladhatónak látszottak. Így
került gyártásba 1947-ben egy cölöpverő, amit az újjáépítésben használtak.
1945-ben a szerszámgépgyártás jelentéktelen volt,
mindössze 3 darab gép készült. A gyár meglévő kapacitását a Szovjetunió
hadserege számára gyártott járműalkatrészek kötötték le.
1946-ban már sorozatban folyt a szerszámgépgyártás;
226 darab gép készült.
1946. december 31-én államosították a Weiss Manfréd
Acél- és Fémművek Rt.-t, és ezzel természetesen a csepeli szerszámgépgyártás
is állami irányítású lett.
1947-ben már 585 darab szerszámgép készült. Az össztermelés
90%-a jóvátételi szállítás volt.
A Szerszámgépgyár I., II., III. számú csarnoka
1954-ben
(jobbra fent: III. sz., alul: II. sz. és I. sz. csarnok)
A lebombázott repülőgépszerelő csarnok felépítésével
a termelő terület 10000 m2-rel növekedett (II. számú
csarnok). A megmunkáló szerszámgéppark elérte a 370 darabot.
1948-ban üzembe helyezhetővé vált a Szerszámgépgyár
háború előtti régi épülete is (I. számú csarnok). A két épület üzembe
helyezésével megszűnt a gyár ideiglenes elhelyezése. Ekkor 21000
m2 termelőterületen folyt már a szerszámgépgyártás.
Az újonnan bevezetett komplex gyártáselőkészítés
megteremtette az alapot a nagyobb mennyiségű termelési feladat végrehajtásához.
1948-ban már 758 darab szerszámgép készült Csepelen.
1948-ban kezdődött el az UF-21 és VF-21 jelű egyetemes
és függőleges konzolos marógépek sorozatgyártása, ami a gyár első,
teljesen önálló konstrukciója. E gépek főleg eladásra készültek,
és sorozatgyártásuk 1954-ig tartott.
1948-ban kezdődik a sugárfúrógépek fejlesztése,
aminek következtében megjelentek az RF-35, RF-5, RF-51 és RFh-100
típusú sugárfúrógépek.
1949-ben már 836 darab szerszámgép készült, ebből
786 darab exportra, amiből 160 darab volt a jóvátételi szállítás.
1950-ben 931 darab szerszámgépet gyártottak. Ebben
az évben kezdődött az UF-22 és VF-22 marógépek sorozatgyártása.
|