DIMÁVAG Újgyár kialakulása
A Diósgyőri Gépgyár a Magyarország északi részén fekvő Bükk hegységben,
a Szinva patak völgyében épült, Miskolc mellett.
Diósgyőri gépgyár
A gyár alapítása az első világháború idejére nyúlik vissza,
amikor is az akkori Magyar Állami Vas- és Acél- és Gépgyár (MÁVAG) diósgyőri
kohászati üzeme mechanikai megmunkáló részlegéből kiváló Diósgyőr Újgyár létesítését
kezdeményezte a kormányzat. A gyár építését 1914-ben határozták el, 1915-ben
már az építkezések is megkezdődtek. A világháborús események azonban a gyár
üzembe helyezését meglehetősen vontatottá tették. Az első világháború alatt
az épülő gyár súlyos anyagi károkat is szenvedett, és csak nehezen lábalt ki
válságos helyzetéből. Így az alig megszületett gyár üzemei közül csak 1924-ben
indult meg a kovácsoló és hőkezelő üzem, és csak 1928-ban határozta el a kormány
a mechanikai megmunkáló - a tulajdonképpeni Újgyár - befejezését, de a felépített
gyárban 1930-ig nem folyt érdemi termelés, lényegében csak a Kohászati gyár
segédüzemeként működött.
1930-31-ben indult meg fokozatosan a gyár termelése, jórészt
az állami rendelések teljesítésére. Ettől az időtől kezdve a gyár kapacitását
fokozatosan fejlesztették. Jelentős bővítést határozott el a kormány a 30-as
évek második felében. Már 1938-ra a termelés elérte az 1934 évinek a háromszorosát,
majd a háborús évek konjunkturális időszakában új üzemrészek létesítésével és
korszerű szerszámgépek beállításával Magyarország egyik legnagyobb nehézgépgyártó
üzemévé fejlődött. Ebben az időszakban a gyár termelési profilját egyre inkább
a háborús felkészülés szabta meg.
1944. szeptember 13-án a gyárat súlyos légitámadás érte, amelynek
következtében a gyár bázisüzeme, a megmunkáló és szerelde szinte teljesen tönkrement.
Ettől kezdve rendszeres termelést folytatni nem lehetett. Ehhez hozzájárult
a gyár megmaradó termelőrészlegének jelentős kitelepítése, majd az erőközpontnak
a felrobbantása a visszavonuló német műszaki alakulatok által. A gyár teljesen
megbénult. A háború után a gyár 75%-a romokban hevert.
Miskolc 1944. december 4-én szabadult fel, és szinte azonnal
megkezdődött a háborús károk helyrehozatala. A legégetőbb probléma az energiaellátás
megteremtése volt, vele párhuzamosan a lerombolt épületek rendbehozatala, a
megrongált vagy elhurcolt termelő berendezések pótlása. E munkát a gyár dolgozói
hatalmas energiabefektetéssel végezték. Már 1945 elején, az újjáépítéssel egyidejűleg
a gyár segítséget nyújtott az ország vérkeringésének megindításában. A vasút,
a lerombolt hidak újjáépítése, országos érdekű vasszerkezeti alkatrészek gyártása
mellett közszükségleti cikkeket is előállított a gyár.
1946. január 1-vel az Újgyár és a Kohászati üzemek közös vezetés
alá került, és a MÁVAG egyik üzemeként működött. Ekkor indult meg a drótgyári
berendezések gyártása is, ami később a gyár egyik jelentős gyártási profiljává
terebélyesedett. 1946-ban az első ilyen jellegű gépek közül elkészült néhány
durvahúzó, majd középsori és finomsori többszörösen húzó gép is. Ezeket a gépeket
gyár saját termelésében használta. Készültek még szög- és drótfonatgyártó, valamint
hegesztőpálca-gyártó gépek is. E gépek képezték a gyár akkori egyik jelentős
termelő üzemének a drótműveknek a felszerelését. Amikor a drótműveket 1948-ban
leszerelték, már havi 20 vagon terméket állított elő.
1946-ban indult a reszelőgyár és a gördülőcsapágy gyártás. A
gyár bekapcsolódik a bányászati berendezések gyártásába is.
1946-ban kezdődött el a tulajdonképpeni szerszámgépgyártás előkészítése
is. Ekkor indult meg az E-63 (MVE-280) jelű egyetemes eszterga tervezése.
MVE-280 (E-63) egyetemes eszterga
Ennek az esztergának a gyártását a kormányintézkedések alapján
a vállalatvezetés azért szorgalmazta, mert a súlyos háborús károkat szenvedett
gépiparnak mielőbb termelőgépekre volt szüksége. A legégetőbb hiány esztergákban
volt. Viszont ilyen gépeket hazánkban még nem, vagy csak elenyésző számban,
inkább egyedileg gyártottak. Sem tervezői, sem gyártási tapasztalat nem volt.
Ezért azt a célszerű utat kellett követni, hogy jól bevált gyártmány adaptálásával
készüljenek a tervrajzok. Olyan gépet kellett tehát választani, amely a parancsoló
szükségnek legjobban megfelelt. Közepes méretű nagy teljesítményű, megfelelő
pontosságú, megbízható egyetemes csúcsesztergára volt szükség. Gondolni kellett
még arra, hogy a kiválasztott gép gyártása se okozzon az akkori felszereltség
mellett megoldhatatlan problémát. Így esett a választás a Boehringer V-5 típusú
egyetemes esztergára. A gép felvételezése rövid idő alatt befejeződött, és némi
módosítással az első gyártmányrajzok is elkészültek. Előbb az öntvényrajzok,
hogy a gyártásnak viszonylag hosszú átfutási öntödei szakasza minél korábban
megindulhasson. Szinte még be sem fejeződött a komplett tervdokumentáció, amikor
a gyártás már megindult. Az új gép típusjele, akkor még E-63 volt, csak később
több alapvető módosítás után lett a gép típusjele MVE-280, illetve MVE-280-M.
A jól bevált konstrukcióból az első darabok 1947-ben készültek
el. A további években a DIMÁVAG Gépgyár, majd később Fémáru és Szerszámgépgyár
több ezer darabot készített belőlük.
Az eszterga tervezésével egyidejűleg egy sugárfúrógép (RF-1500)
felvételezése és konstrukció-kidolgozása is folyt, ám a fúrógép gyártására a
DIMÁVAG már nem kapott megbízást, a gyártás Csepelen indult meg.
Az MFF-1000 öntödei fűrész a nehéz öntvények felöntéseinek levágására
lett kifejlesztve.
MFF-1000 öntödei fűrész
|