Csepel Vas- és Fémművek
A Csepel Vas- és Fémművek Magyarország legnagyobb
ipari vállalata volt, amelynek egyik önálló gyára volt a Csepel
Szerszámgépgyár.
Weiss Berthold és Manfréd fivérek 1892-ben alapították
mai helyén a gyárat, amelyben mintegy 30-40 főt foglalkoztattak
elsősorban Manlicher-töltények élesre szerelésével és különböző
kaliberű töltények gyártásával.
Az első épületek és az építkezés az alapítás
évében, 1892-ben
Az ebben az időben megindult ipari fejlődést az
állam jelentősen támogatta, és ezt az újonnan létesített gyár is
élvezte. A gazdasági, valamint a politikai-katonai helyzet ez időben
nagyon kedvezett e vállalkozásnak. Időközben - 1897-ben - Weiss
Manfréd Acél és Fémművekre változott a gyár neve, amelyet az államosításig
meg is tartott.
A Weiss Manfréd Acél és Fémművek a századforduló
környékén
Az alapítást követő években öntödét és sárgarézhengerdét
is létesítettek. Az anyagfeldolgozás területén még e kezdeti időszakban
sikerült a gyárat félgyártmányok tekintetében függetleníteni.
Az Osztrák-Magyar Monarchia és a balkáni országok
számára a lőszer - és a későbbiekben egyéb katonai cikkek - gyártása
jelentős megrendelésekhez juttatta a gyárat, aminek következtében
már az 1900-as évek elejére kifejlődött Magyarország legnagyobb
ipari vállalata. Az évszázad elején tábori lóvontatású és hordozható
sütőkemencék, főzőládák sorozatgyártását kezdték meg a jelentős
bel- és külföldi megrendelések kielégítésére. A gyár fejlesztésében
további új lépést jelentett az Acélmű - két martinkemencével - a
Vasöntöde, a nagykalapács és a sajtolóüzem létesítése. Jellemző
a fejlődés gyorsaságára, hogy a gyár 1913-ban már közel 5000 embert
foglalkoztatott és 20 ezer LE-jű gépparkja volt.
Az első világháború kitöréséig a hadi igények kielégítésére
való törekvés a gyár nagyarányú fejlesztését eredményezte, amely
ekkor már valóban rászolgált a "Művek" megnevezésre.
Az I. világháború tovább gyorsította a gyár fejlődését.
A martinüzemet, a kovácsüzemet korszerűsítették, új martinkemencéket
építettek és felállították a réz- és ónelektrolízis üzemet.
A háború befejezésekor 216 épületből állt a 250
hektár területű gyártelep, amelyben a munkások száma elérte a 28000
főt.
A Weiss Manfréd Művek fejlődése egybeesik a magyar
ipar, a nagyipari munkásság kialakulásának történetével. A csepeli
munkásság az első világháború vége felé és az azt követő forradalmak
idején nőtt fogalommá és lett a forradalmi mozgalom előharcosa.
Nem kis része volt a szervezett csepeli munkásságnak abban, hogy
gyári lakások épültek a munkások részére, munkáskantin, üzemi kaszinó,
kórház, óvoda és csecsemőotthon létesült. Weiss Manfréd a világháború
utolsó éveiben már tervszerűen készült a béketermelésre. Bevezette
a rézgálic permetező- és mezőgazdasági gépek gyártását, továbbá
polgári cikkek egész sorának előállítását készítette elő.
Az I. világháború után a gyárat a román hadsereg
leszerelte. A gyári berendezések elhurcolása és a vesztett háború
utáni gazdasági helyzet miatt jelentősen csökkent a termelés.
A konszolidálódással egyidőben szívósan tért át
Weiss Manfréd a már előkészített polgári termelésre. A hadianyaggyártásban
alkalmazott húzógépeken edénygyártást, egyéb berendezésekkel számos
polgári cikk, ezen belül például a mezőgazdasági gépek gyártását
honosították meg. Az 1920-as évek elején a Vas- és Fémművek a Witkoviczi
Acélművekkel együttműködve honosította meg a csőgyártást Csepelen.
Az öntödei lehetőségek és kapacitás kihasználása
érdekében a háború utáni első években meghonosították az öntött
vaskád, a fitting, a radiátor és kazántag, az öntöttvas csövek és
az öntöttvas háztartási eszközök gyártását. Az öntvénygyártás fejlesztése
jelentős eredményeket hozott létre, mint például a néhány milliméter
falvastagságú öntött kádgyártás megoldását. A magas szintű öntödei
technika tette lehetővé, hogy komolyan foglalkozhatott a gyár a
kétütemű autómotorok gyártásának meghonosításával, amelyet ugyan
kikísérletezett, de a gyártását gazdasági okok miatt megvalósítani
már nem tudta. A polgári termelés érdekében 1929-ig megszervezték
a tűgyárat, a bergmanncsö, a kályha- és tűzhelygyártást is. Az évtized
vége felé a repülőmotorgyártást, a kerékpár-, varrógép-, traktorgyártást.
Ezen új gyártási ágak bevezetése nehéz feladatok megoldását igényelték.
Például a kerékpárhoz szükséges alkatrészeket, úgymint láncokat,
küllőket, csapágyakat nem vásárolták, hanem az azok gyártásához
szükséges gépeket Csepelen tervezték és gyártották le.
Általában megállapítható, hogy a szerszámgépgyártás
meghonosítása a Weiss Manfréd Művekben a saját szükségletre előállított
gépekkel volt kapcsolatos.
Jelentős tömeggyártási technikát kellett megoldani
a saját gyártású automatákkal, a szeg, a gombostű, a patentkapocs,
a patkószeg és a patkósarok gyártásának beindításához.
A repülőgép- és motorgyártást a Gnome-Rhone, Henkel,
Fokker, Caproni, a kerékpárgyártást a Puch, a varrógépgyártást a
Pfaff cégek licencei alapján honosították meg nem egészen egy évtized
alatt. A gyártmányok körének bővülése szükségessé tette az értékesítés
bel- és külföldi hálózatának kiépítését. Részvénytársasági formában
megalapították az Agrár-, Ferró-, Metalló-, Termo-Globus kereskedelmi
vállalatokat, amelyeknek számos fővárosban állandó képviseletei
voltak, míg Európa, Afrika és Ázsia nagyobb városaiban bizományosi
hálózata működött. Az export- és importszállítmányozásra még bérelt
tengerjárót is igénybe vettek.
Csepel Vas- és Fémművek 1971-ben, előtérben
a Csőgyár
Csepel Vas- és Fémművek az 1970-es években
|