Csepel Szerszámgépgyár az alapítástól 1945-ig
A harmincas években a művek továbbfejlesztette vertikumát,
meghonosították az alumíniumgyártást, alumíniumkohót létesítettek
és megalapították a WM Alumíniumműveket. A repülőgép és motor, varrógép,
kerékpár gyártása mind több speciális szerszámgépet igényelt, amelyeket
részben a licencadó cég tervei, részben pedig csepeli konstrukciók
alapján gyártottak le. A művek gépeinek javítása és karbantartása,
az új gépek tervezése és gyártása az idők folyamán kialakította
az üzem szakmai törzsgárdáját, amely a későbbi nagyüzemi szerszámgépgyártás
alapját képezte. E karbantartó üzemből fejlődött ki a Szerszámgépgyár,
amelynek már tradíciója volt.
A kvalifikált szakmunkás és műszaki gárda megtartását
és továbbfejlődését elősegítette az is, hogy az 1929-30-as világválság
idején a Weiss Manfréd Művek - széles profilja, a sokféle gyártmányai
révén - valamelyik cikke iránt mindig volt kereslet, és emiatt jóval
kedvezőbb helyzetben volt, mint a többi nagyvállalat.
A fokozódó gépgyártási igények következtében a karbantartó
üzem terhelése mind jobban növekedett. A feladatok teljesítése érdekében
1929-ben átszervezték és egyben bővítették a karbantartó üzemet,
amelyet szerszám- és gépüzemnek - de az ott dolgozók már gépgyárnak
- neveztek. Ezen üzem fő feladata a karbantartás mellett - belső
és a már jelentkező export - szerszámigény kielégítése volt. A karbantartási
munkák mellett rövidesen jelentős egyedi- és célgép, továbbá gyárberendezések
gyártása fejlődött ki, elsősorban a Művek saját szükségletének kielégítésére.
Az első nagyobb feladatot a Zománcgyár modern gépi berendezésének
és szállítószalagjának elkészítése képezte. Az üzem egyre több gyárberendezés
és szerszámgép gyártására kapott megbízást. A Fémmű szalaghengerdéjének
korszerűsítése érdekében rövidesen 7 darab hengersor, a Szeggyár
részére pedig 36 darab különböző gép gyártására került sor. 1936-ban
a Művek Csőgyárának korszerűsítése keretében csőtolópad, lyukasztósajtó,
továbbá Pillger-hengersorok és redukáló hengersorok készültek. Ugyanebben
az évben megjelent külföldi piacokon is a vállalat: Anglia, Ausztria
részére csőtolópadokat, és lyukasztósajtókat szállított.
Mint látható, a vállalat - kezdetben - főleg egyedi
jellegű gyártást folytatott. Ennek megfelelően alakult ki a gyártás
technológiája is.
A forgácsológépeknek az azonos fajták szerinti csoportosításával
műhelyrendszerű gyártást alakítottak ki, de még nem volt tervszerű
műveletirányítás.
1936-37-ben a gyarapodó géppark korszerűsítése és
ezen belül a transzmissziós hajtású gépeknek egyedi, külön motorhajtásra
való átalakítása is megvalósult. 1937-ben megkezdődött a WM-165
és az EÖ-250 típusú esztergák sorozatgyártása. Ezeknek az esztergáknak
nagy részét saját célra gyártották, egy részét pedig kereskedelmi
forgalomban értékesítették. Ugyanebben az évben a repülőgépgyártáshoz
készült több jelentős célgép, amelyek a hasonló korszerű gépekkel
egyenrangúak voltak.
A következő (1938-39) években az üzem nagyrészt
a hadiipari termelés részére gyártott szerszámgépeket.
E gépek részben hazai felhasználásra, részben pedig
angol exportra készültek. Ezeket a gépeket már csepeli konstruktőrök
tervezték. Speciális célra készültek a nagyoló (NE) és simító (SE)
másolóesztergák.
NE-100 másolóeszterga, 1937
1939-ben készültek sorozatgyártásra a GyF típusú
gyorsfúrógépek.
1939 végén a gépgyár az Elektromos javító üzemmel
kooperálva új típusú elektromotorok gyártását kezdte meg.
A gépgyár fejlődésében fordulópontot jelentett az
1939. év, amikor a jól daruzott modern, új üzemépületbe költözött
a régi "gépgyárból". (I. számú épület) A futódarus munkahely
kiszolgálás és a lényegesen nagyobb üzemterület komoly előnyt jelentett
az előző állapottal szemben. Ebben a műhelycsarnokban folyó egyetemes
szerszámgép- és célgépgyártással szemben már nagyobb minőségi követelményeket
támasztottak. 1939-től a műszaki előkészítő szerv már megszabta
a műveletek sorrendjét és - a hazai szerszámgépgyártásban először
- bevezették a normázást.
1940-ben gyártanak 40 db WM-300 típusú esztergát,
40 db WM-4 jelű marógépet, 1 db légcsavarlapát-marógépet és 400
db elektromotort.
1941-ben a termelés nagy részét a WM-165 csúcseszterga
teszi ki, ebből 60 db készült.
Az 1940-es évek elején több jó nevű szerszámgépgyárral
folytak licencszerződések. 1942-ben a licenc szerszámgépgyártás
előkészítésére bővítették az üzemet. A licencek átvétele a vállalat
fejlődésének ismét jelentős állomása volt: kibővítették a gépparkot,
főleg gyalu-, sugárfúró-, fogazó-, és fogköszörűgépekkel, s már
8000 m2 termelőterületen 260 darab szerszámgéppel folyt
a gyártás.
1942-ben kezdődött az RF-2 sugárfúrógép gyártása
Franz Braun licenc alapján. Emellett 4 darab Krause finomfúrógépet
is gyártottak.
|
|
RF-2 sugárfúrógép,
Franz Braun licenc, 1941 |
Függőleges finomfúrógép,
Krause licenc, 1942 |
1943-ban már nagyobb mennyiségű szerszámgépet gyártottak.
Ebben az évben további új típusú gépek gyártása kezdődött meg: RF-3
és a Reinecker licenc alapján a VF-1, UF-1, EF-1, VF-2, UF-2, EF-2
marógépek.
A szerszámgépgyárnak 1943-44-ben körülbelül 1000
fő volt az összlétszáma, és teljesen önálló gyári szervezetben dolgozott,
saját szerkesztési irodával és gyártástervezéssel.
1944-ben a gyárat a bombatámadások rombadöntötték,
és értékes gépeit, berendezéseit a németek elhurcolták.
A gyártól tíz kilométerre kitelepített nagyméretű
hosszgyalu, portálmaró és ágyköszörűgépeket nem érte károsodás,
így a gyártás, ha csökkentett teljesítménnyel is, de folytatódott
a háború végéig.
|