A tömegtermelés
A szerszámgépgyártás szempontjából meghatározó jelentőségű
volt a XIX. század közepétől kibontakozó tömegtermelési hullám.
A XVIII. század végén és a XIX. század elején megjelenő, akkori
viszonyokban korszerűnek és pontosnak mondható szerszámgépek új
távlatokat nyitottak a gépgyártás területén. A gőzgéppel hajtott
új típusú szerszámgépekkel a korábbi barkácsolás jellegű megmunkálásokat
már nagy pontossággal és nagy mennyiségben, termelékenyen lehetett
végrehajtani.
1850-re az európai vasútvonalak hossza már elérte
a 23500 km-t, míg Amerikában ekkorra 14515 km vasúti pályát építettek
ki. A vasútépítési láz pedig egyre csak fokozódott. Ezzel a szállítási
problémák nagyrésze már megoldódni látszott, így tehát nem volt
akadálya az áru és munkaerő áramlásának.
A gőzgépek és a kohászati eljárások is korszerűsödtek,
aminek eredménye a jobb minőségű acél és a megbízható energiaforrás.
A textilipar gépesítése és a gépek folyamatos fejlesztése
azt eredményezte, hogy 1830-tól 1900-ig a szövőszékek 7-szer gyorsabbak
lettek. A fejlődési folyamatban most a varrás bizonyult a leglassabbnak,
de Balthasar Krems német harisnyakötő egy 1810-es találmánya, a
láncöltéses varrógép nagymértékben segített ezen.
Varrógépet először 1846-ban Elias Howe dobott a piacra, amivel a
varrás ötször gyorsabb lett.
Singer varrógép
A varrógépek gyártása hatalmas darabszámban folyt,
amihez szerszámgépek kellettek. Ebből következik, hogy a varrógépek
gyártása is lendített a szerszámgépgyártáson. 1870-ben Amerikában
csak a Singer cég 465 ezer varrógépet gyártott.
A kerékpárok gyártása is ezres darabszámban történt,
de a tömegméretű gyártást az indította el, hogy 1890 körül a piac
túlságosan telített volt varrógépekkel, tehát a varrógépgyártók
áttértek a kerékpárgyártásra. Ez egy sor újabb szerszámgépet igényelt.
Az írógép volt a harmadik tömeges méretekben előállított
precíziós árucikk, amelynek gyártását 1874-ben a Remington Small
Arms Company indította el.
A Remington Small Arms Co. írógépgyára
Remington No.2 írógép 1878-ból
Már 1905-ben az amerikai Duke Electric Company elkezdte
az elektromos kézifúrógép sorozatgyártását.
Ezen precíziós termékek mellett a szög, szegecs,
gombostű és csavar gyártása is automata gyártósorokon történt, hatalmas
darabszámban.
Mindeközben a meghajtásra használt energiaforrások
száma is bővült, megjelentek az újfajta erőgépek. A gőzgép rohamos
terjedése mellett, a vízkerék is fejlődött és megjelentek a vízturbinák.
Jelentős terveket dolgozott ki Franciaországban Benoit Fourneyron
és Jean Victor Poncelet, Németországban Karl Anton Henschel, és
az USA-ban James Bicheno Francis és Lester Allen Pelton. A XIX.
század közepén már 800 lóerő tengelyteljesítményt is el tudtak érni
nagy turbinaberendezésekkel.
1883-ban Gustav de Laval és 1884-ben Charles Algernon
Parsons szerkeszt először gőzturbinát.
Az 1860-as évek másik két erőgépet hozott, az egyik
a gázmotor, a másik a villanymotor. A gázmotort a francia Étienne
Lenoir állította elő, majd Nikolaus August Otto, Wilhelm Maybach
és Karl Benz fejlesztette tovább és az 1880-as évekre megszületett
a benzinmotor. 1897-re Rudolf Diesel megalkotta a kompressziós belső
égésű motort.
A villanymotor elterjedésének az elektromos hálózat
hiánya szabott gátat, de az 1890-es években már megépültek az első
légvezetékek.
A szerszámgépek meghajtása általában transzmisszió
útján gőzgéppel történt. Az új erőgépek megjelenésétől függetlenül
a transzmissziós hajtás megmaradt, így egyszerre több gépet
hajtott egy vízturbina, vagy belső égésű motor, esetleg egy
villanymotor. |
Transzmissziós hajtás
|
|